I løpet av fem år har storskala demoprosjektet Elnett21 løftet Stavangerregionen et godt stykke videre mot utslippsfri transport. Prosjektet nærmer seg slutten og partnerne inviterte derfor til en samling for å diskutere hva som må til for å komme videre.
Partnerne i prosjektet er Avinor, Stavangerregionen Havn, Forus Næringspark, Lnett og Lyse, mens Enova har gitt 40 millioner kroner i støtte. Deltakere på samlingen fikk høre korte innlegg som ga bakgrunn for gode og interessante rundebordsdiskusjoner mellom ulike aktører i regionen.
- Dette prosjektet har vært en spydspiss for ting vi ikke har gjort før. I løpet av fem år har vi lagt en del byggesteiner og testet hvordan disse fungerer. Nå er spørsmålet hva skal vi gjøre videre for å fortsette å redusere klimautslipp i transportsektoren, sa lufthavndirektør Anette Sigmundstad i Avinor da hun innledet.
Hun mener det er helt nødvendig å samarbeide, og vise hvordan en tenker og gjør ting for å komme videre. Diskusjonene denne dagen viser at dette er et syn som deles av mange for her ble kunnskap og tanker delt på tvers av ulike aktører.
Stavangerregionen havn har sett på framskriving av klimautslipp ved kailigge i deres havner. Med planlagte prosjekter halveres klimautslipp i 2030. I diskusjonen om veien videre ble standardisering av utstyr, materiell og systemer løftet opp som en problemstilling det bør jobbes med. Å sikre gode nok bestillinger og forespørsler til leverandører var også et tema.
I Norge er det satt ambisiøse mål. Innen 2030 skal alle nye tyngre varebiler som kjøpes være nullutslipp, mens for nye lastebiler er målet 50 prosent. Snart åpnes ladestasjon for tyngre varebiler på Forus, men det store spørsmålet er hva gjør vi videre.
Hvem tar utfordringen og bidrar til å få et nytt prosjekt som kan dra læring fra Elnett21 videre?