Representanter fra spansk presse, ambassaden i Madrid og Innovasjon Norge i Spania besøkte Stavanger lufthavn, Sola, for å lære om arbeidet i Elnett21-prosjektet.
Besøket var en del av en rundtur over det meste spennende Rogaland har å by på av nytenkende næringsliv.
Wenche Torvund, Anette Sigmundstad og Ingvald Erga fra Avinor kunne stolt vise frem lufthavnens små og store prosjekter. Hovedtemaene var energiomstillingen, elektrifisering av luftfart og innovasjon generelt.
Særlig interesse viste besøket for prosjektet rundt elflyet som er planlagt satt i rute mellom Stavanger og Bergen fra 2026. Også satsningen på solenergi her i nord ble lagt merke til.
Den viktige entusiasmen
Følget fikk også en guidet tur på flyplassområdet, hvor miljøsjef og primus motor Ingvald Erga fikk vist frem både solcelleparken som åpnet i mai, biehotellet «Sola Air Bee n’ Bee» og robotplenklipperne som holder området ved like.
- Fremtiden er grønn, men det er opp til oss hvor raskt vi kommer dit, sa Erga.
Erga snakket også om viktigheten av å skape entusiasme internt i en organisasjon for at omstillingsprosjekter skal lykkes. Han mener de har kommet så langt med sine prosjekter på Sola takket være velvilje og en positiv innstilling fra topp til bunn i organisasjonen.
Tomater i drivhus i terminalbygget, honningproduksjon er eksempler på lufthavnens små prosjekter for å rette fokus mot å ivareta naturen og miljøet.
Deler erfaringer på tvers
På samme måte som at Stavanger lufthavn har hentet inspirasjon fra andre innovative lufthavner, som Schiphol, München og Changi, er Elnett21-konsortiet et fora hvor deltagerne kan dele mellom seg.
Erga mener at små prosjekter igjen legger et godt grunnlag for å ta fatt på de enda større diskusjonene rundt omstilling. Det får han støtte fra lufthavndirektøren i.
- Alle disse små prosjektene leder opp til de store prosjektene. Elnett21 er et godt prosjekt for oss for å kunne diskutere nye løsninger med partnere og teste dem ut i praksis, sa Sigmundstad.
Wenche Torvund trakk frem at erfaringene kan deles mellom samtlige av Avinor sine 44 lufthavner rundt om i Norge.
- Erfaringene fra alle disse prosjektene vi jobber med her i Stavanger kan tas i bruk ved flere av Avinors lufthavner, sa Torvund.